تور گلاب گیری کاشان(یکروزه)

کد: NBHTY
  • تور گلابگیری کاشان

توضیح

تور گلاب گیری کاشان

“تور گلاب گیری ” شاید همانند دیگر تورهای “طبیعت گردی“، گردشگران راغرق طبیعتی مثل کوه،کویر،چنگل ،دریا نکند ولی در عوض شاهد بهره برداری مفید انسان از طبیعت دست آموز وی خواهیم بود.

وقتی در کشور عزیزمان ایران صحبت از گل سرخ و گلاب می شود ، یک نام در ذهن ما تداعی می شود ، آری کاشان پایتخت گل سرخ ایران زمین و نواحی اطرافش همه ساله با آغاز فصل بهار شاهد مراسم گلاب گیری که آیینی هزار ساله است ، می باشد .
از دیرباز نام کاشان با عطر گل سرخ و شمیم دل انگیز گلاب گره خورده به طوری که رویش گل سرخ به طور طبیعی قدمتی 50 میلیون ساله دارد و کاشت گل سرخ حدود 7000 سال است که انجام می شود.
گلاب ماده ای معطر و مقدس است که علاوه بر طراوت و قدوس که آمیخته با فرهنگ ملی و مذهبی ماست ، استفاده های غذایی و دارویی نیز دارد .
با این تفاسیر با آغاز فصل بهار از نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه که دوره شکفتن گل سرخ است ، تورهای گردشگری بسیاری به مقصد کاشان و حومه اطراف آن از جمله قمصر ، نیاسر و برزک که به ترتیب در جنوب ، غرب و جنوب غربی کاشان واقع هستند ، برگزار می گردد . دیگر روستاهای کوچک در دامنه های کوههای کرکس ، کرگز و دومیر از جمله بیدهند ، کامو و نشلج میزبانهای بسیار عالی برای مراسم گلاب گیری می باشند .
گلاب گیری در این مناطق یک فعالیت اقتصادی به حساب می آید به اینگونه که کشاورزان سحرگاهان با چیدن گل های سرخ بامداد خویش را آغاز نموده و پس از آب پز نمودن گلچین های آفتاب ندیده در دیگ های مسی که به لوله ای (( نیچه )) نام انتقال یافته و پس از ورود بخارات در لوله مستقر در محیط سرد ، عملیات تقطیر انجام می پذیرد و گلاب با رنگ و بویی حیرت آور تولید می گردد .
مدت زمان گلاب گیری معمولاً هر 8 ساعت یکبار انجام می پذیرد که دیگها به طور مداوم 3 مرتبه در شبانه روز پر و خالی می گردند و به اندازه وزن گل ها در دیگها آب می ریزند ، گلابگیران عموماً از هر 24 کیلوگرم گلچین حدود 20 کیلوگرم گلاب تهیه می کنند .
امروزه کارگاههای بسیار بزرگ گلاب در بین مسیر قمصر و کاشان وجود دارند که معمولاً محصول حاصله از این کارگاهها به فرانسه و بلغارستان به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان عطر دنیا صادر می شود .
در ادامه به معرفی دیگر جاذبه های جانبی در تور گلابگیری می پردازیم .
مراسم گل غلتان نوزاد :
این مراسم برای نوزادانی که در فصل بهار متولد شده اند در دهمین روز تولدشان یا اولین بهار زندگی خویش را آغاز نموده اند ، انجام می پذیرد .
به باور اهالی این مراسم علاوه بر اینکه سبب دورماندن نوزاد از زشتی ها و پلیدی ها می گردد ، باعث شادابی و طراوت نوزاد شده و همچنین از پوست بدن وی محافظت نموده و نوزاد را خوش و سرزنده می سازد .
چگونگی انجام این مراسم به این صورت است که پس از جمع آوری گلچین ها از باغ ، نوزاد را حمام نموده و پس از آنکه کاملاً بدن اش را خشک نمودند اورا درمیان پارچه ای سفید قرار داده و چهار نفر از وابستگان اصلی وی به همراه تصنیف خوانی و نیایش ، نوزاد را تطهیر نموده و به بوی عطر گل آغشته می سازند .
این مراسم عموماً با صرف شربت و شیرینی پایان می پذیرد .

مراسم گلاب گیری را در “تور گلاب گیری” ندای سفر همراه با لیدر تخصصی گلاب گیری تجربه کنید.
آبشار نیاسر :
نیاسر در زبان فارسی پهلوی محتوایی نزدیک به سایه و سرما دارد .
سرچشمه این آبشار از چشمه ای موسوم به چشمه اسکندری است در واقع شهر نیاسر نیز همه تاریخ و قدمت خود را مدیون این چشمه است .
این آبشار 25 متری ، در آبراهه خود دارای سنگ هایی از جنس آهکی و رسوبی می باشد .

تور گلاب گیری
چارتاقی نیاسر:
این بنا با قدمتی از زمان ساسانیان در 20 کیلومتری غرب شهرستان کاشان واقع است که به نام آتشکده نیاسر یا آتشکده ساسانی شناخته می شود .
چارتاقی ها عموماً سازه هایی با کارکرد تقویمی هستند که با وجود آنها می توان در هنگام طلوع خورشید در نخستین روز هر فصل ، آغاز فصول چهارگانه را در زاویه ای خاص در بین ستون های این سازه ها مشاهده نمود .
خانه طباطبایی ها ( عروس خانه های ایران ) :
خانه طباطبایی ها واقع در محله سلطان میر احمد کاشان ، یکی از شاهکار های معماری ایرانی محسوب شده و ملقب به عروس خانه های ایران می باشد .
معمار سازنده این بنا استاد علی مریم کاشانی و سرمایه گذار این بنا حاج سید جعفر طباطبایی از بازرگانان نطنزاست که قدمت آن به نیمه دوم سده 13 هجری باز می گردد این بنا با دارا بودن ستون ها و گچ بری های حیرت آور ، حیاط و حوض با صفا و شاه نشین با عظمتش فضایی دلپذیر و دلکش برای گردشگران مهیا می سازد .
باغ و حمام فین کاشان :
یکی از نمونه های باغ های ایرانی که حمام فین را دردل خود جای داده است شامل یک حیاط مرکزی می باشد و بوسیله دیوارهای بلند و برجهای استوانه ای شکل محصور شده است قدمت این باغ به صفویه باز می گردد( اما قدمت باغ کهنه آنطور که روایت می شود به زمان آل بویه برمی گردد ) . حمام فین مکانی است که در دوران قاجار ناصرالدین شاه صدراعظم خود میرزا تقی خان امیرکبیر را در آن به قتل رساند . حمام فین دارای دو حمام کوچک و بزرگ است که حمام کوچک تر از آثار دوره ی صفوی بوده و همراه با بنای اولیه باغ ساخته شده ولی حمام بزرگتر به دستور فتحعلی شاه در اوایل دوران قاجار ساخته شده است .

  • ثبت امتیاز
5
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

برنامه سفر

تور یکروزه گلاب گیری کاشان هر هفته

 تاریخ های برگزاری تور:

 1397/01/31

 1397/02/07

 1397/02/14

 1397/02/21

 1397/02/28

یک روزه + طبیعت گردی و فرهنگی با راهنمای گردشگری

مسیر حرکت : تهران – قم– کاشان
خدمات : – پرداخت تمام ورودی ها
             – بیمه مسافرتی
             – صبحانه (25مدل سلف سرویس)+ ناهار(منوی انتخابی) + عصرانه( انواع دمنوش و چای+کیک کافه ای )
            – یک نفر تور لیدر آثار فرهنگی و لیدر گلاب گیری و یک نفر سرپرست
لوازم ضروری سفر: کوله پشتی یک روز- عینک آفتابی- بطری آب- کفش مناسب پیاده روی- بادگیر و لباس مناسب- داروهای شخصی- کارت شناسایی
وضعیت : در حال تکمیل ظرفیت

 

زمان حرکت: 5 صبح

استان مورد بازدید: اصفهان

نوع سفر: طبیعت گردی و فرهنگی

درجه بندی سختی سفر: آسان

قیمت: 85000 تومان

 

برنامه سفر: حرکت ساعت 5 صبح از میدان آرژانتین- صرف صبحانه در مجموعه توریستی مارال ستاره- حرکت به سمت نیاسر- بازدید از چارتاقی و بازدید از آبشار و کوشک صفویه – پیاده روی تا پایین آبشار- حرکت به سمت باغ گل- بازدید از باغ گل- مراسم گلاب گیری و گل غلتان نوزاد- صرف ناهار در باغ گل- خرید سوغاتی – حرکت به سمت کاشان- بازدید از باغ و حمام فین کاشان- بازدید از خانه طباطبایی ها( در صورت وجود وقت کافی)- بازگشت به سمت تهران- صرف عصرانه در مجموعه توریستی مارال ستاره.

محل

دیدگاه ها (2)

2 دیدگاه برای تور گلاب گیری کاشان(یکروزه)

  1. سمیه طاهری

    aaaaaaaaaaaaaaaliiiiiiiiiiiii

  2. سمیه طاهری

    عاااااااااااااااااااالیییییییییییی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال